Externe loopbaanbegeleiding
Waarom coaching op het werk?
Voor een bedrijf of organisatie is het altijd belangrijk om aandacht te hebben voor het functioneren van de medewerkers. Zeker in woelige tijden waarin veranderingen centraal staan, moet er ingezet worden op employability.
Werknemers die de kans krijgen vanuit het management om beroep te doen op een externe loopbaancoach, zijn in sterke mate geneigd om zich te blijven inzetten voor deze werkgever. Het personeel voelt zich gesteund dankzij deze opportuniteit om zich zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen.
Zij die hun loopbaan actief in handen nemen, geloven meer in hun mogelijkheden en vertonen een hogere werkbaarheid.
Een externe coach is geschikt voor een werknemer die:
- minder gemotiveerd is
- niet meer zeker is of hij of zij op de juiste plek zit
- die twijfelt over zijn of haar capaciteiten
- die niet zeker is of hij of zij kan/wil doorgroeien
- die zich zowel professioneel als persoonlijk wil ontwikkelen
- ...
Beroep doen op externe coaching kan zowel voor: oudere werknemers, high potentials, management, teammembers,…
Extern loopbaantraject
Wat kan je als werkgever en/of werknemer verwachten van mijn individuele coaching?
- Een inleidend gesprek met coach en werknemer (afhankelijk van het initiatief en/of gebruik van loopbaancheques wordt de werkgever al dan niet betrokken)
- Aftoetsen van verwachtingen
- Eerste schets van de werksituatie en persoonlijke levenssfeer
- Overzicht van professionele geschiedenis in kaart brengen
- Belichten van huidige werksituatie
- Bespreking loopbaanvraag
- In kaart brengen van loopbaandoel
- Focus op zelfbewustzijn
- Ontdekken van sterktes, ontwikkelingspunten, passies en drijfveren
- Bespreken van competentieprofiel in huidige functie
- Exploreren van de knelpunten
- 360° feedback
- Bekijken van korte- en lange termijndoelen
- Aftoetsen van concrete stappen aan de realiteit
- Afronding van coachingstraject
- Overlopen verworven inzichten
- Bespreken eventuele acties (reeds ondernomen en toekomstgericht)
- Opstellen Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)
- (Eventuele) terugkoppeling aan werkgever
- Behoort niet tot de begeleiding
- Wel inbegrepen in loopbaancheque
- Geldig tot een jaar na afsluitende gesprek
- Bijkomende vragen in verband met persoonlijk ontwikkelingsplan en loopbaanvraag mogelijk
Externe coaching versus interne coaching
Een interne coach bevindt zich binnen het bedrijf en bekleedt vaak een HR-positie. Hij of zij beschikt over veel kennis over de werking en cultuur van het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om de begeleiding te laten matchen met de visie. Er is een makkelijke toegang en frequente opvolging van de coaching.
Maar… vaak wordt er gekozen voor een externe coach. Waarom?
Bij een externe coach verbonden aan een gecertificeerd centrum kan je doorgaans rekenen op een hoge professionaliteit betreffende het coachinggebied. De coach en coachee beginnen met een blanco blad waardoor er geen voorgeschiedenis kan meespelen. De coach kan starten met een onbevooroordeelde blik en de gesprekken staan los van de prestaties van de werknemer. De vertrouwelijkheid kan beter gegarandeerd worden in deze setting.
Deze twee hoeven elkaar niet uit te sluiten en kunnen zelf complementair zijn! Interne loopbaanbegeleiding kan zich bijvoorbeeld meer toespitsen op de performance van de werknemer; terwijl een externe begeleider meer in een breder kader kan coachen.
Met loopbaancheques
Je kan bij mij terecht met loopbaancheques via het gemandateerd loopbaancentrum Diaspoor indien jij als individu aan de juiste voorwaarden voldoet.
Diaspoor is een erkend loopbaancentrum en partner van de VDAB. Je betaalt slechts 80 euro voor 7 uur coaching!
Een loopbaanbegeleidings-traject (mogelijk op kost van de werkgever) start met 4 uur begeleiding: eerste cheque voor 40 euro).
Nadien kan je vrijblijvend een tweede cheque gebruiken, waarvoor je nog 3 uur begeleiding krijgt (ook voor 40 euro).
Zonder loopbaancheques
Indien je nog geen recht hebt op cheques, dan kan ik je een begeleiding en prijs op maat voorstellen.